hem ........bilverkstad ........ däck

telefon
mail
qr

Däck

Copyright © 2013  Åsman

SÄKERHET

Det är oerhört viktigt för er säkerhet i bilen att ni kontrollerar era däck. Däckens funktion är nämligen en viktig förutsättning för att bilens ABS- och antisladdsystem ska fungera som det ska. Det är viktigt att ni regelbundet kontrollerar däckens lufttryck då ett för lågt lufttryck gör att däcken slits mer, vilket i sin tur ökar risken för olyckor.

SOMMARDÄCK

För att minska risken för vattenplaning är det bra att på sommaren ha smala däck. Genom att använda sådana sparar ni dessutom på bränsle och är snällare mot miljön, eftersom smala däck skapar mindre friktion än breda. För sommardäck gäller 1,6 mm som minimum på mönsterdjup. Vi skulle dock rekommendera er att inte köra med ett mönsterdjup på under 3 mm, då det behövs för att få bort vatten så bra som möjligt.

VINTERDÄCK

Enligt lag ska vinterdäck användas mellan den 1 december och 31 mars om vinterväglag råder. För vinterdäck är det 3 mm mönsterdjup som gäller som minimum, en gräns som vi anser är viktig att ta på allvar eftersom den kan vara avgörande för såväl er som era medtrafikanters säkerhet på vägen. Friktionsdäck och dubbdäck är två olika typer av vinterdäck, skillnader mellan dem finner ni nedan.

FRIKTIONSDÄCK (ODUBBADE DÄCK)

Friktionsdäck anses vara bättre än dubbdäck på väglag med lös snö, men i ungefär samma klass på hård snö. Friktionsdäck får användas även på sommaren även om det kan innebära en risk då de består av en mjuk gummiblandning som innebär längre bromssträcka och sämre körning vid varmt väder.

DUBBDÄCK

Från den 1 oktober till den 15 april får man enligt lag köra med dubbdäck, om vinterväglag råder. Ur miljösynpunkt är dubbdäck inte ett bra alternativ, men de är betydligt säkrare på isiga väglag. I vissa kommuner finns förbud mot att köra med dubbdäck på vissa gator.

 

Vad betyder det som står på däcken?

Däck_etikett

9Klassificeringen kommer att anges på en skala från de bästa
(grön kategori ”A”) till de sämsta (röd kategori ”G”).

Rullmotstånd(bränsleeffektivitet)
A–G: Låg (A) till högre (G) bränsleförbrukning.
Våtgrepp (bromsprestanda)
A–G: Kort (A) till längre (G) bromssträcka på vått underlag.
Yttre ljudnivå (dB)
1 svart ljudvåg: 3 dB lägre än den kommande strängare
europeiska gränsen.
2 svarta ljudvågor: Överensstämmer redan med den kommande
strängare europeiska gränsen.
3 svarta ljudvågor: Överensstämmer med den nu gällande
europeiska gränsen.

 

Källa: http://www.autoexperten.se

Källa: http://www.autoexperten.se
ARCJourLogoNew